fredag 19 februari 2010

The Magicians

Jag har läst "The Magicians" av Lev Grossman nyligen, jag blev nyfiken på boken efter att ha läst ett inlägg på Bokhora. Den var mycket läsvärd och jag hade svårt att lägga den ifrån mig måste jag erkänna, även om vissa passager var lite långsamma och ibland önskade jag att en del av handlingen skulle utvecklats lite mer. Medan jag läste såg jag framför mig en del av scenerna som film, för det finns en hel del i boken som skulle se mycket bra ut på vita duken.


Handlingen:
”The Magicians” handlar om Quentin Coldwater, en sjuttonårig kille som bor i Brooklyn och går sista året på gymnasiet. Han har sökt till Princeton, men när han med sin kompis kommer till antagningsintervjun hittar de intervjuaren död. När ambulanspersonalen sedan kommer får Quentin ett kuvert med sitt namn på av en av ambulansförarna, en kvinna. Kuvertet innehåller en lapp med ett meddelande samt en anteckningsbok med ett manus till boken ”The Magicians – Book 6 of Fillory and Further”, en sjätte bok i bokserien som Quentin älskar, men som han vet bara består av fem delar. Meddelandet leder honom till en portal som går till en annan värld där en skola för magiker väntar.

Till skillnad mot böckerna om Harry Potter eller Narnia, så är den här boken riktad till lite äldre läsare. The Magicians handlar inte så mycket om trollformler och udda varelser, även om dessa förekommer och man skulle kunna dra många likheter med just Narnia, utan den handlar mer om tonårsliv, utanförskap, svår val, vänskap och naturligtvis - äventyr. I boken blev jag som sagt mest påmind om Narnia, men här finns även en del referenser till Tolkiens värld.

Betyg:
Boken får en självklar 4:a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar