fredag 7 januari 2011

Lästa böcker 2010

Som jag skrivit tidigare är jag inte en sådan människa som hinner läsa särskilt mycket, speciellt inte så mycket som jag skulle vilja. En del bokbloggare tycks hinna läsa en bok varannan dag, så icke jag. Hinner jag med en i veckan i snitt så får jag vara nöjd. Jag har mycket annat att lägga tid på istället. Mitt dygn tycks sakna några timmar också. Nåväl, under 2010 hann jag igenom 57 böcker. Lite kan det tyckas, men men. Här är listan iallafall (jag har inte varit så ambitiös att jag gått tillbaka och kollat vad varje bok fick för betyg, det lämnar jag till den som känner att han/hon har för mycket tid över i livet). Böckerna står i läsordning.

1. Hundra och en dag - Åsne Seierstad
2. Splendour - Anna Godbersen
3. Tillbaka till Kreta - Byron Ayanoglu
4. Vad jag älskade - Siri Hustvedt
5. The Magicians - Lev Grossman *
6. Shakespeares hemlighet - Jennifer Lee Carrell *
7. American Wife - Curtis Sittenfeld
8. Galaprinsessor - Ruthanna Hopper
9. Blå Dahlia - Nora Roberts
10. Pioner - Isabella Varricchio
11. Den utstötte - Sadie Jones
12. Yacoubians hus - Alaa al-Aswany
13. Black Rose - Nora Robets
14. Red Lily - Nora Roberts
15. Her fearful symmetry - Audrey Niffenegger *
16. En ängel vid mitt bord - Janet Frame
17. Katedralen vid havet - Ildefonso Falcones
18. Ängelns lek - Carlos Ruiz Zafón
19. Vägen - Cormac McCarthy *
20. Leka bland vuxna - Sophie Dahl
21. Flickorna från Riyadh - Rajaa Alsanea
22. Matthandlaren - Meg Mullins
23. Smaken - Muriel Barbery
24. Dead in the family - Charlaine Harris
25. Drottning Loanas mystiska eld - Umberto Eco
26. Veronika bestämmer sig för att dö - Paulo Coelho
27. En förtjusande man - Marian Keyes
28. Labyrinten - Kate Mosse
29. Luftslott - Sheila O´Flanagan
30. Den förlorade symbolen - Dan Brown
31. Parfymen, en mördares historia - Patrick Süskind
32. Eunuckens gåta - Jason Goodwin
33. Bree Tanners andra liv - Stephenie Meyer
34. Här på jorden - Alice Hoffman
35. Small wars - Sadie Jones
36. Den glömda trädgården - Kate Morton
37. Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist
38. Family album - Penelope Lively
39. Prep - Curtis Sittenfeld *
40. The Swan Thieves - Elizabeth Kostova
41. Valda verk av T.S. Spivet - Reif Larsen *
42. Murder on the eiffel tower - Claude Izner
43. Strindbergs stjärna - Jan Wallentin
44. Sjuårskrisen - J. Lloyd & E. Rees
45. Night train to Lisbon - Pascal Mercier
46. The Summer of my greek taverna - Tom Stone
47. Eurydice Street - Sofka Zinovieff
48. Elsas mode - Sofi Fahrman
49. Uppvaknandet - L.J. Smith
50. Kampen - L.J. Smith
51. Vreden - L.J. Smith
52. Återkomsten - L.J. Smith
53. Vickis vintagebutik - Isabel Wolff
54. Syskonkärlek - Sheila O'Flanagan
55. Marshmallows till frukost – Dorothy Koomson
56. Fallen ängel – Becca Fitzpatric
57. Arvet – Tamara McKinley

Jag har iallafall markerat de böcker jag gillade extra mycket med en *.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar