måndag 6 juni 2011

Överenskommelser - Simona Ahrnstedt

”Överenskommelser” av Simona Ahrnstedt är en bok som jag hade förutfattade meningar om, speciellt när alla recensioner jag läst innan lyfter den till skyarna. Hypade böcker är sällan bra, har jag tyckt tidigare. Nu när jag läst den förstår jag varför alla är som tokiga.

Handling:
Det börjar med en kväll på Stockholms Opera år 1880. Fröken Beatrice Löwenström är där tillsammans med sin farbror Wilhelm Löwenstöm och hans familj, som hon bor hos efter att ha blivit föräldralös. Hennes bästa vän, kusinen Sofia, drar allas blickar till sig, hon är blond, liten och slank, vacker som en ros. Beatrice själv är rödhårig, fräknig, kurvig och alldeles för lång, således ingen skönhet enligt gängse normer. Trots detta drar hon till sig en mans uppmärksamhet. Det är den karismatiske norrmannen Seth Hammerstaal. Efter kvällen på Operan, råkar Beatrice och Seth på varandra vid flera tillställningar. Trots att hon inte är hans typ egentligen fångar hennes utstrålning och rappa tunga honom och snart är han fast. Så är också hon och det blir en del hemliga möten och stulna kyssar medan känslorna växer. Men det ena hindret efter den andra ligger i vägen för att de ska få varandra, det värsta hindret är att Beatrice, mot sin vilja, lovas bort till en gammal greve av farbrodern som gör allt för att bli av med henne.


När jag först hörde talas om ”Överenskommelser” tänkte jag att den mer lät som en gammal Harlequin-roman och mer var det inte med det. Sen så bestämde jag mig för att ge den en chans, och glad är jag för det, för det här var en härlig, romantisk bok. Boken är inte bara välskriven, den är otroligt spännande och rolig, sorglig och alldeles, alldeles underbar. Jag jämförde den med ”Deluxe-serien” av Anna Godbersen, som utspelar sig samma tid, men i New Yorks societet, men ”Överenskommelser” var så mycket bättre. "Överenskommelser" är lite som en Askungen-saga, med vackra klänningar, elaka farbröder och en massa känslor som svallar. Jag läste den på två dagar, vilket är fort för att vara jag, och det var bara för att jag var tvungen att gå till jobbet (och satt och längtade hem så att jag kunde få läsa) annars hade det gått ännu fortare för jag kunde knappt lägga ifrån mig boken. Trots att "Överenskommelser" är fylld av klichéer (romanceböcker ÄR fyllda med klichéer), föll jag för den som en fura. När den var slut insåg jag direkt att den här boken kommer jag att läsa om, det måste jag.


Betyg:

5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar