tisdag 20 december 2011

Charlotte Hassel av Frida Skybäck

Förra veckan läste jag Frida Skybäcks "Charlotte Hassel", en väldigt trevlig bok som avnjöts i favoritfåtöljen med en kopp te, lussebullar och en mjuk filt.


Handlingen:
1758 flyr sextonåriga Charlotte Hassel från Barkarby och gården där hon växt upp med sin syster och sina föräldrar. På grund av en tragisk händelse tvingas hon iväg från sin trygga familj och ungdomskärleken Axel och hamnar i England. Tretton år senare återvänder hon till Stockholm under namnet fru Knightley av Wellingborough, ett namn som hon lånat från sin blivande make. I Stockholm råder lite av ett politisk kaos, då den avlidne kungens efterträdare befinner sig i Paris och adeln hotar ta över all makt. Charlotte upptäcker snart att hennes mor och syster, efter faderns död, tvingats bort från sin gård. Samtidigt är syster bortlovad till fienden. Charlotte behöver hjälp med att ställa saker och ting till rätta, men vem kan hon lita på? Trots att hon är trolovad hemma i England, upptäcker hon att hennes känslor för Axel är minst lika starka som när hon lämnade honom för tretton år sedan.

Kärlek, intriger, fina miljöbeskrivningar, tjusiga hattar, korsetter och en och annan fransk bakelse. Hela härligheten blandas med ett lite dystert Stockholm, där leran skvätter kring kjolfållarna och kalescher hotar fläcka ner bästa peruken. Jag kan se det hela framför mig, lite Marie Antoinette, minus giljotinerna.

Charlotte Hassel är en hjältinna, naturligtvis, då hon kommer från England för att rädda familjen och hedern (och hitta tillbaka till den stora kärleken). Jag gillar henne. Egentligen gillar jag hela boken, den är rolig och håller bra tempo, sida efter sida, men... ja, det finns alltid ett MEN: jag hade velat veta mer om en av birollerna i detta Stockholms-drama och det är fransyskan Chatrine Chausson. Hon kunde varit så mycket mer, jag fick inte riktigt grepp om henne. Ville gärna att hon skulle ta mer plats, bli en riktig bra vän till Charlotte eller fiende, det spelar ingen roll, men beskrivas mer och få lite mer utrymme. Eller så ger Frida Skybäck oss bara en liten försmak av henne, för att sedan ge henne en huvudroll i en kommande bok? Jag hoppas det.

Betyg:
4/5

1 kommentar:

  1. Det låter ju onekligen spännande. Får nog läsas inom kort :)

    SvaraRadera